mandag 28. januar 2013

Motstand eller mulighet?

(Hentet fra min gamle blogg: Skrevet 9. jan. 2013)


Vi mennesker har en tendens til å konkludere med at sykdom vitner om kroppens (eller psykets) svakhet. Når vi havner i vanskelige situasjoner i livet (det være seg i våre relasjoner, på jobben eller andre arenaer) anser vi oss selv ofte som et offer eller vi opplever alt som motstand. Som om universet motarbeider oss. Det trenger det ikke være.

Noen ganger gir livet oss en mulighet (forkledd som en motstand) til å bli bedre kjent med oss selv, for å finne tilbake til vår indre styrke. Så om du kjenner på en eller annen form for motstand i livet ditt, kan du gjerne bli forbanna og irritert! La det rase gjennom deg først, få det ut! Men vend deretter fokuset ditt innover i deg selv og spør "hva er det livet prøver å lære meg nå? Hva slags mulighet er tilgjengelig for meg i denne situasjonen?"

I den vakre og morsomme filmen «Evan Almighty» snakker Gud (forkledd som en servitør) med Evans kone når hun er fortvilet over familiesituasjonen sin. Hun har pøvd alt, og til og med bedt til Gud om å få familien til å bli mer knyttet sammen.
Da sier Gud følgende:

«If someone asks for patience, do you think God gives them patience? Or do you think he will give them the opportunity to be patient? If they pray for courage, does he give them courage or does he give them an opportunity to be courageous? If someone prayed for their family to be closer, do you think God grant them with warm fuzzy feelings? Or does he give the opportunities to love each other??


 den vakre og morsomme filmen «Evan Almighty» snakker Gud (forkledd som en servitør) med Evans kone når hun er fortvilet over familiesituasjonen sin. Hun har pøvd alt, og til og med bedt til Gud om å få familien til å bli mer knyttet sammen. Da sier Gud følgende:

«If someone asks for patience, do you think God gives them patience? Or do you think he will give them the opportunity to be patient? If they pray for courage, does he give them courage or does he give them an opportunity to be courageous? If someone prayed for their family to be closer, do you think God grant them with warm fuzzy feelings? Or does he give the opportunities to love each other??


Nå skal jeg tillate meg å bli litt personlig. Jeg ligger med influensafeber, hoste, snørr og hodepine. Jeg har forbanna sykdommen og mitt tydeligvis elendige immunforsvar. Men hva hjelper det? Og kan det være at jeg ikke er et offer for influensaen, men at jeg har blitt gitt muligheten til å senke farten i livet mitt? At jeg nå kan benytte anledningen til å gi meg selv omsorg. Og jeg har egentlig ikke tid til å være syk engang, for jeg har forpliktelser å overholde. Men kanskje jeg nå får muligheten til å vise meg selv nok respekt til å være tydelig overfor mine forpliktelser og si «nei, dette må utsettes!»? Og på toppen av det hele, UTEN å få dårlig samvittighet. UTEN å la min selvfølelse brytes ned av tanker som "jeg strekker ikke til".

Jeg har i mitt liv vært flink og strukket meg utover mine egne grenser for andres skyld. Også har jeg irritert meg over at folk ikke tar meg seriøst og ikke respekterer meg. Jeg har til tider tillatt folk å utnytte meg pga. en lite anvendt evne til å si nei. Nå har jeg mulighet til å trene den evnen og sette meg selv og kroppens signaler først.

Tidligere har jeg bedt om styrke til å si nei og bli tydelig i min kommunikasjon med andre. Bedt innvendig om at folk skal respektere mine avgjørelser. Men jeg får ikke automatisk styrke og respekt servert rett i fanget! Kanskje jeg istedet blir servert situasjoner hvor jeg får mulighet til å bli tydelig og kommunisere mitt nei? En mulighet til å trene min styrke.


Vel vi skaper vårt liv med våre tanker og holdninger. Det tror jeg på. Så hvordan du velger å tolke situasjonene du er oppi og motstanden du møter, er faktisk opp til deg.

Men kjære, gjør deg selv en tjeneste: velg det som bygger deg opp, ikke det som bryter deg ned.

Motstand eller mulighet?
You tell me!

I lys og styrke,

Tine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"Tenke sjæl og mene, måtte stå for det du sa"