søndag 27. januar 2013

Kan du holde på en hemmelighet?

(Hentet fra min gamle blogg: Skrevet 26. sept. 2010)

 
"Ikke si det til noen! Hold det for deg selv for dette er veldig privat."

Hemmeligheter. På godt og vondt. Vi har vel alle fortalt minst én. Mange av oss har kanskje mottatt flere. Noen har til og med røpet noe de skulle holdt hemmelig.
Det kan være vanskelig å holde alt inne. Det kan være godt å dele i fortrolighet. Men hva hvis jeg har hatt en gledelig opplevelse eller erfaring, alene, jeg dele den med noen?
De sies at gleder blir større når de deles, men jeg er ikke så sikker lenger. I noen tilfeller er jeg enig i utsagnet, men ikke alltid. Jeg har lett for å ville utbasunere min glede høyt og spre den ut til alle jeg elsker. Som om jeg har fått et stooort kakestykke som jeg vil dele med alle. Hva kan skje da? Jeg sitter igjen med bare smuler av kaka. Bare smuler av gleden. Jeg har gitt bort kaka. Gitt bort gleden. Som om jeg ikke fortjener et helt kakestykke for meg selv. Som om jeg ikke er verdt å glede meg på egenhånd. I hemmelighet. Kose meg med kakestykket i fred og ro og la gleden fylle alle celler i min kropp.
Hvis en gledelig og personlig hemmelig blir delt for tidlig, før den er moden, kan den risikere å bli misforstått. Den som mottar hemmeligheten kan ha et annet synspunkt på gleden, og i verste fall forgifte den. Det er lett å gi bort. Alle andre fortjener jo gleden mer enn oss! ...eller???
Neste gang du opplever noe godt i all din ensomhet, gi deg tid til å kjenne etter. Behold hemmeligheten din for deg selv. Kos deg med den. La den modne og vokse i deg. Når du helt ærlig kan eie din gode hemmelighet og kjenne at den er din, så kan du velge å dele den. Men vær varsom. Del den ikke med noen du mistenker vil ta den fra deg, vri om på den eller (Gud forby) ødelegge den.
Vi fortjener å kjenne på det gode og gi det gode plass i oss.
 
 
Behold hemmeligheten din. Du fortjener det.
i lys og fred,
 
Tine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"Tenke sjæl og mene, måtte stå for det du sa"