søndag 27. januar 2013

Himmel og jord

 
(Hentet fra min gamle blogg: Skrevet 22. mail 2012)
 
 
«Å søke fred er en måte å be på som skaper lys og varme. Glem deg selv for en stund, og vær klar over at kunnskap finnes i lyset og medfølelse i varmen. Idet du vandrer på denne jorden, prøv å legg merke til hvordan himmel og jord egentlig henger sammen.»
 
~ Alef - Paulo Coelho ~


Jeg kunne ikke sagt dette bedre selv.
Men hvordan henger himmel og jord sammen?

Innenfor min egen personlige yogapraksis erfarer jeg igjen og igjen hvordan vi mennesker har himmel og jord i oss. Vi er, på et vis, universets uttrykk for denne sammensmeltningen av energi og materie.

For meg representerer våre fysiske kropper; jorden. Kroppen er en konkret skapelse av et instrument eller redskap som gjør oss i stand til å fungere i en fysisk verden. Uten en kropp får vi ikke utrettet mye her på planeten. Chopra sier noe spennende om sammenhengen mellom kropp og jord:


«Kroppen din er ikke adskilt fra universets kropp, for i kvantemekanikken finnes ingen klare grenselinjer. Du er som et blaff, en bølge, en fluktuasjon, en fortrekning, en virvel, en lokal forstyrrelse i det større kvantefeltet. Det større kvantefeltet ; universet - er din utvidede kropp.»
 
- Suksessens sju åndslover - Deepak Chopra ~

Så kanskje jord og kropp egentlig er akkurat det samme? Vi merker en skygge av dette når vi oppdager konsekvensene av forurensning og misbruk av jordas ressurser. Det som skader jorda, vil før eller siden påvirke oss mennesker (og dyra) destruktivt. Men det som ikke fokuseres så mye på, er at det som nærer Moder Jord, naturligvis også vil gjøre oss godt. Om vi finner balanse i oss selv, vil jordas balanse også øke. Vi er jo et uttrykk for samme skapelse! Vi er jorden!
 
Jeg opplever at vi har himmelen i oss. Hva assosierer du med Himmelen? Kanskje fred? Balanse? Frihet? Hvile? Sjelen, altså vår indre energi, er i mine øyne et uttrykk for himmelen. Så egentlig bærer vi himmelen med oss hele livet! Vi har fred, balanse, frihet og hvile inne rekkevidde, fordi vår sjel er nettopp dette.

Som dere sikker vet betyr yoga - forening.
Men hva er det vi skal forene?Vel, jeg opplever at yoga hjelper meg å fylle kroppen med indre fred, balanse, frihet og hvile, så jeg kan akseptere meg selv akkurat slik jeg er. Yoga gjenoppretter kontakten mellom min sjel og min kropp. Yoga forener altså himmel og jord.
 
Åndedrag er et annet ord for sjel. Og nettopp gjennom et bevisst åndedrag kommer vår jordiske kropp i kontakt med vår himmelske sjel. Derfor er oppmerksomhet på pusten så utrolig kraftfullt. Nettopp dette er grunnen til at jeg opplever at PUST yoga er den yogaformen som gir sterkest opplevelse av altomfattende helhet og fred.
 
Det er så enkelt og så vanskelig.

Du trenger bare å invitere et dypt åndedrag og observere følelsen. Pust ut, gi slipp, og legg merke til hvordan himmel og jord egentlig henger sammen i en fullkommen enhet som er deg.
 
I lys og enhet,

Tine



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"Tenke sjæl og mene, måtte stå for det du sa"