søndag 27. januar 2013

Balanse på livsvekta

(Hentet fra min gamle blogg: Skrevet 18. jan. 2012)


Du er ikke i balanse i ditt liv.
Dette sier jeg fordi det er stor sannsynlighet for at jeg har rett. Ble du provosert? Vel, gjør deg selv en tjeneste og les litt videre. (Jeg kan dessuten ærlig innrømme at jeg ikke er i balanse selv heller.) Hvis du er enig i mitt utsagn, vil denne teksten forhåpentligvis invitere deg til å reflektere over hvorfor du er i ubalanse. Kanskje du også vil oppdage muligheter du har til å skape mer likevekt i ditt liv.
Men først; hva er egentlig balanse?
Ulike online leksikon definerer balanse som
  • en tilstand av likevekt karakterisert ved kansellering av alle krefter ved like motstridende krefter
  • tilstanden av å være i likevekt, jevn tilpasning, stødighet
  • en mental eller psykisk tilstand av emosjonell stabilitet.
Det vi ser er at balanse har med likevekt å gjøre. Hele universet er bygget opp pluss og minus, positive og negative deler; motsetninger. Lys og mørke, mann og kvinne, dag og natt, varmt og kaldt, hardt og mykt, aktivitet og hvile, glede og sorg, for eksempel. Hvis vi kan være enig om dette, har vi et godt utgangspunkt. Heng med
Hvis det blir overvekt på den ene siden av livsvekten risikerer vi konsekvenser. La meg ta et eksempel som mange kjenner seg igjen i.
Mange av oss har til tider enormt mye å gjøre. Vi legger planer for hver time av døgnet og har konstant tusen tanker i hodet. «Det er så mye stress» sier vi, og har rett og slett ikke nok tid til hvile. «Livsvekten» vår vil da helle mot den siden som representerer effektivitet, mental aktivitet, høy hvilepuls, osv. Hva med den andre siden av vekta? Hva med latskap, mental ro, lav hvilepuls, osv.? Dette er å være i ubalanse! Vi klarer fint å leve slik for en kort periode uten å ta skade av det. Men å opprettholde denne livstilen over lang tid, kan få alvorlige konsekvenser som hodepine, muskelspenninger, høy blodtrykk, angst, utbrenthet og depresjon.
(Like ille er det om vi er i konstant hvile og nærmer oss apati.)
Balanse handler om å få «vekta» til å ligge på et nullpunkt. Ikke for mye hverken av den ene eller andre motsetningen. Dette er kjempevanskelig! Jeg vet det. Men det er ikke umulig.

Og det starter med bevissthet.

Når vi innser og innrømmer for oss selv hva som er realiteten i vårt liv, øker vårt bevissthetsnivå. Vi kan jo ikke forandre hva vi ikke vet. Når vi ser sannheten om vår livsstil, har vi mulighet til å gjøre oss opp en mening om den. Vi blir stilt ovenfor noen spørsmål:
  • Trives jeg i hverdagen min slik den er nå?
  • Hvilken side heller livsvekten min mot?
  • Hva ønsker og trenger jeg mer/mindre av i mitt liv?
Deretter har vi valget:
Er jeg villig til å gjøre de forandringene som trengs for å skape mer balanse i mitt liv
Hvis svaret på det siste spørsmålet er JA, da sitter vi i førersetet av "livsbilen" vår. Vi kan styre vårt liv i den retningen vi vil. We've got the power!
i lys,
Tine
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"Tenke sjæl og mene, måtte stå for det du sa"