søndag 27. januar 2013

"Fader Vår" - naken og avkledd

(Hentet fra min gamle blogg: Skrevet 12. nov. 2010)

 
Slik ser Herrens bønn ut, bokstavelig og påkledd:

Fader vår, du som er i himmelen!
La ditt navn holdes hellig.
La ditt rike komme.
La din vilje skje på jorden som i himmelen.
Gi oss i dag vårt daglige brød.
Forlat oss vår skyld,
som vi òg forlater våre skyldnere.
Led oss ikke inn i fristelse,
men frels oss fra det onde.
For riket er ditt,
og makten og æren i evighet.
Amen.
 
Mange av oss sitter sikkert inne med minner fra intens pugging av "Fader Vår" i barne og ungdomskolen. Jeg husker selv at jeg motvillig lærte meg ord for ord utenat selv om jeg ikke skjønte så mye av innholdet. Som den lille naive jenta jeg var, tok jeg hver setning bokstavelig og budskapet ble veldig mektig.

Linjen "La ditt rike komme" fikk meg til å tenke på denne beryktede dommedagen som kirken truet med. Oppfordringen om å "ta imot Jesus og be om tilgivelse slik at du får en plass i himmelen" skremte meg enormt. Jeg skjønte ikke hva det ville si å ta imot Jesus. Ikke følte jeg grunn til å be om tilgivelse heller. Ville ikke Gud gi meg en plass i himmelen da? Ville jeg havne i helvete? Jeg klarte ikke forstå at noen ville tro på en Gud som straffet eller dømte oss mennesker. For meg kunne Gud ikke være annet enn ren kjærlighet. I hvilken verden er kjærlighet dømmende eller straffende?

Setningen "Led oss ikke inn i fristelse men frels oss fra det onde" opplevde jeg også som skremmende. Den indikerte at det fantes en Djevel omkring oss som var ute etter å "ta meg". Hvis det fantes en allmektig Gud av kjærlighet, hvordan kunne det tillates at en Djevel fløy rundt for å spre ondskap?

Nei, jeg var og ble aldri kristen. Ikke med disse ordene og forklaringene som grunnlag. Min indre visshet om en kilde av ren kjærlighet var alt for sterk til at jeg kunne falle for utsagn basert på det motsatte av kjærlighet; frykt.

I de senere år har jeg likevel aldri sluttet å forundre meg over hvordan hjernen til kristne mennesker fungerer. Bibelens ord har alltid fascinert meg. Jeg har fortsatt å stille (de som kaller seg) Kristne mine kritiske og til tider kverulerende spørsmål. Sjelden fått svar jeg kan slå meg til ro med. Det virker på meg som svært mange kristne har tatt bibelens ord bokstavelig, slik jeg selv gjorde på barne- og ungdomsskolen. Men er ikke det litt vel naivt? For meg er det i hvert fall helt åpenbart at Bibelen er stappfull av symbolikk og lignelser. Det gjelder bare å finne nøkkelen. Knekke koden!

Jeg har funnet min nøkkel og gjenåpnet en av de mest kjente og viktigste kristne bønner. Hvis du nå velger å lese min tolkning av Herrens Bønn, ha i bakhodet at dette er Tines personlige tolkning. Den er kun basert på mine egne erfaringer, refleksjoner og overbevisninger; en indre visshet om at vi alle har et opphav i en sann kilde av ren kjærlighet som de Kristne kaller Gud.


Nå kler jeg av "Fader vår" alle lag av fryktm helt til kjærlighetens essens hviler naken for mitt åsyn.
Enjoy!

"Fader vår, du som er i Himmelen!"
T.O (Tine-oversettelse) : Kjærlighetspotensialet vårt, det som er i Overbevisstheten.
Himmelen er synonym med vår personlige og kosmiske overbevissthet. Alle har tilgang til den, men ikke alle erkjenner hvilket potensial som hviler i denne overbevisstheten. Kjærlighet, håp, frihet, fred og aksept er bare noen få eksempler på verdier vi alle har tilgang til..

"La ditt navn holdes hellig."
T.O: La Kjærligheten bevares som verdifull og ukrenkelig.
Adjektivet hellig kan i overført betydning betegne noe som er ukrenkelig, dyrebart og umistelig, noe som ikke må vanæres men behandles med ærefrykt og dyp respekt.


"La ditt rike komme."
T.O: La vår personlige bevissthet utvide seg og fylle oss slik at vi erkjenner vår enhet med den kosmiske bevissthet som er ren Kjærlighet.
Guds rike er synonymt med Underbevisstheten, Bevisstheten (jeg-viljen) og Overbevisstheten som en feles enhet. Treenighet om du vil.

"La din vilje skje på jorden som i himmelen."
T.O: La den rene være-bevissthetens vilje råde i Underbevisstheten som i Overbevisstheten.
Guds vilje er synonym med vår indre kjerne av "være-bevissthet" eller "jeg-vilje". Dette er det indre rommet vi alle har hvor vi ikke trenger annet enn å bare være. Dette rommet kan oppsøkes gjennom for eksempel stillhet, bønn, meditasjon og yoga.
Jorden er synonym med Underbevisstheten. Det er de delene av oss som er ubevisst. Som vi ikke er klar over enda. Når vi drømmer om natta er det ofte underbevisstheten som skaper en forestilling for oss gjennom symboler. Når vi gjør eller sier noe uten å tenke oss om, er det ubevisst og da er det underbevisstheten som kommer til uttrykk. Når vi drikker alkohol kommer ofte underbevissthetens innrømmelser og følelser til overflaten.
Himmelen har jeg allerede beskrevet ovenfor.

"Gi oss i dag vårt daglige brød."
T.O: Gi oss i dag våre daglige erfaringer.
Menneskelige erfaringer og opplevelser er næring til vår bevissthet. Gjennom erfaringer kan vi lære å håndtere vårt indre sjeleliv.

"Forlat oss vår skyld,
som vi òg forlater våre skyldnere."

T.O: Hjelp oss gjennom Kjærlighet å tilgi oss selv for vårt Egos ubevisste reaksjoner, slik vi også tilgir andre for deres Egos ubevisste reaksjoner.

"Led oss ikke inn i fristelse,
men frels oss fra det onde."

T.O: Led oss ikke inn i fristelse til å la underbevissthetens Ego styre våre handlinger, men fri oss fra Egoets makt.
Det onde er synomymt med Egoet i underbevisstheten. Egoets tanker og handlinger er alltid basert på frykt. Og frykt er det motsatte av kjærlighet.

"For riket er ditt,
og makten og æren i evighet."

T.O: For den Kosmiske Bevissthet er Kjærlighetens kilde, og har alltid og vil alltid være tilstedeværende, i evighet.

"Amen."
T.O: I sannhet / slik er det / la det bli slik.


Også kan jeg jo avslutte dette enormt lange innlegget med å oversette noe jeg har hørt mange Kristne si. "Måtte Gud være med deg."

Tine-oversettelse: Jeg anerkjenner kjærlighetens kjerne i deg
.

i lys og fred,

Tine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"Tenke sjæl og mene, måtte stå for det du sa"