søndag 27. januar 2013

Holde balansen

(Hentet fra min gamle blogg: Skrevet 22. nov. 2011)


Under en yogaklasse snakket yogaveilederen om balanse. Vi sto i tree-pose og flere av deltagerne slet med å finne sin "stamme" og mistet balansen. Da sa hun noe som antagelig var ment rent konkret og spesifikt for øvelsen, men for meg personlig traff det et mye dypere punkt, symbolsk:
"The only way to find your balance, is to lose it."
Fantastisk liten setning, er det ikke? Jeg føler det er nettopp å miste balansen jeg har gjort hele ungdomstiden og frem til nå. Misten den, funnet den, mistet den igjen, gjenfunnet den... 
Og idet jeg har falt, har det vært helt forferdelig. Meningsløst til og med. Miste balansen kan være å få hjertet knust, miste kjære familiemedlemmer, gjøre forsøk på å tilintetgjøre seg selv, såre et medmenneske, tillate seg å bli et offer, falle ned i depresjonens avgrunn eller presse seg selv til ytterpunktet fysisk eller psykisk, for eksempel. Likevel, hver gang jeg har gjenfunnet balansen, ser jeg hvor verdifull kampet tilbake har vært. Hvordan det har styrket meg på måter jeg aldri vil være foruten. Så mye jeg har lært om meg selv og livet gjennom veien tilbake til kjernen av balanse. Og nå vet jeg mye mer om hva jeg trenger for å finne og holde meg der. Dette er lærdom som kommer til å veilede meg gjennom resten av mitt liv på denne planeten. Dette er visdom som gjør meg til et bedre menneske. Så jeg takker hvert fall fra balanse.

Livet er ikke stabilt. Det er ikke trygt, så den som forventer det vil oppleve mange skuffelser. Våre små liv i disse skjøre kroppene, er uforutsigbare, utfordrende og utrolig spennende. Derfor trenger vi alle en stødig grunnmur. Sterke røtter nederst på vårt livstre slik at vi kan trekke ut all den næringen moder jord har å tilby. Slik kan våre greiner svaie fritt i vinden uten frykt for at stormen skal velte oss overende.
Så hva er dine røtter? Hvilke verdier har du som gjør deg jordet og trygg?
You won't experience much by playing it safe all the time. So don't beat yourself up if you lose your balance.
Det vil bare føre med seg smerte. Innrøm at du har falt, aksepter realiteten, tilgi deg selv og bruk bevisstheten din til å gjenskape kontakt med dine røtter og verdier, og voks ut ifra dette. Snart vil du igjen være stolt oppreist med dine vakre greiner svaiende i brisen. Og kanskje din egen reise vil gi håp og mot til andre slik at de også våger reise seg og vise hvem de er?
i lys og mot,
Tine
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"Tenke sjæl og mene, måtte stå for det du sa"