søndag 27. januar 2013

Hvem eier din lykke?

(Hentet fra min gamle blogg: Skrevet 4. mai 2012)


Lykke.
Når alt kommer til alt, vil mennesker flest aller helst bare være lykkelige. Vi har mange ulike meninger om hva som bringer oss denne følelsen av lykke. Rikdom. Suksess. Den store kjærligheten. Frihet. Overflod. Familie. Fornøyde og friske barn. «Det gode liv». Men hvis vi kler av dette begrepet og ser på den nakne kjernen, kan vi vel alle være enige om at lykke er å ha det bra.

 

Vel, gi deg selv et øyeblikk.

Kjenn etter;
Når har du det bra?

Ikke prøv å lure deg selv nå. Det er så lett å svare, for eksempel:

«jeg har det bra når jeg driver med det jeg elsker!»
«jeg har det bra når jeg har vært og shoppa!»
«jeg har det bra når andre setter pris på meg.»
«jeg har det bra når mine barn er glade og friske.»
eller «jeg har det bra når det er sol og sommer!»

Hvis svaret ditt baserer seg på ytre faktorer, kan du likegodt spørre igjen.
For hva skjer om

 - du plutselig ikke kan drive med det du elsker lenger?
- du er blakk og ikke har penger å shoppe for?
- andre kritiserer deg?
- barna dine blir triste eller syke?
- sommeren blir kald og regnfull?

Hvis du er avhengig av andre mennesker eller omstendigheter for å ha det bra, hvem har da makten
over din lykke?
Ikke du i alle fall!!!

Hva kan du gjøre for å ha det bra med deg selv, som ikke avhenger av noen eller noe? 


i lys og fred,

Tine 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"Tenke sjæl og mene, måtte stå for det du sa"