mandag 28. januar 2013

Dans til øyeblikkets musikk


(Hentet fra min gamle blogg: Skrevet 17. okt. 2012)





Dette kan tolkes symbolsk på flere måter.

Jeg leser nå «Sjaman på høye hæler» av Gro- Helen Tørum (og Tove Skagestad). Det vil si jeg sluker og nyter denne boka som jeg virkelig kan anbefale



Gro-Helen ser, hører og føler elementer av virkeligheten som andre ikke forstår. Fordi folk selv ikke oppfatter denne utvidede virkeligheten, er de skeptiske og mange ser nok på Gro-Helen som gæærn! Hun danser til en musikk som de aller fleste ikke hører. Alle har ører som utruster oss med potensialet til å høre denne musikken, men ikke alle har tunet seg inn på frekvensen (la oss sammenligne med radiofrekvenser). Skepsismen baseres på frykt, rasjonell tankeanalyse og på holdningen «Jeg tror det ikke før jeg får se det!». De krever håndfaste vitenskapelig baserte bevis. Men denne tilnærmingen virker mot sin hensikt. For «du får ikke se det» med mindre du tør åpne opp bevisstheten din for muligheten for at virkeligheten rommer noe mer enn det materielle. Kritisk tankegang saboterer for dette. Den rasjonelle hjernen må vike for hjertets visdom og øyeblikkets tilstedeværelse, hvis vi skal kunne «høre musikken Gro-Helen danser til».

Jeg holder kurs i PUSTyoga og har grupper ukentlig. Mye av tiden ligger vi i avspennende stillinger på gulvet og rent fysisk skjer det ikke stort. Om noen utenforstående hadde tittet inn i yogarommet og betraktet seansen, hadde de kanskje påstått hvor latterlig det er å gå på kurs for å ligge i ro. «Det kan man jo gjøre hjemme i senga, helt gratis!» Men det som foregår på innsiden av deltagerne synes ikke utenpå. Vi danser til en musikk som kun høres om man er tilstede og overgir seg til opplevelsen av sitt indre
.
Så selv om du ikke hører musikken, skal du ikke dømme de som danser! Sleng deg heller med i dansen selv, og da skal du ikke se bort ifra at musikken åpenbares for deg også.

i øyeblikkets dans,
Tine






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"Tenke sjæl og mene, måtte stå for det du sa"