søndag 27. januar 2013

Hva er Jeg'et?

(Hentet fra min gamle blogg: Skrevet 26. nov. 2010)


Etter spørsmål fra en leser velger jeg å legge ut hva jeg svarte henne når hun lurte på hva jeg siktet til når jeg skrev om Jeg'et.

Italienske Roberto Assagioli grunnla en retning innen spykologien som heter Psykosyntese. Dette er en praktisk tilnærming til transpersonlig psykologi. Ifølge denne retningen er Jeg'et ikke din personlighet. Hvis du klarer å betrakte dine egne tanker og refleksjoner, observere dine følelser uten å bli overmannet av dem, DA har du kontakt med jeget.



Jeg'et er ditt indre sentrum av bevissthet. Dit man vender seg i meditasjon for å finne ro. Jeg er som en observatør. Du kan symbolsk forestille deg Jeg'et som et indre fyrtårn som har oversikt over ditt eget sinn. Herfra kan du se ned og observere alle dine egenskaper og karaktertrekk som utgjør hele din personlighet. Herfra har du en direkte kanal opp til ditt Selv som igjen har kontakt med Gud/Universell bevissthet. Jeg'et er ikke hverken god eller ond. Jeg'et har ikke behov for å bedømme eller vurdere. Jeg'et er i bevissthet, alltid.

Budskapet Jeg'et kan gi deg er "væren". I opplevelsen av å bare være, vil du kunne erfare aksept, forståelse, respekt og kjærlighet for alle dine ulike personlighetsider, og fysiske kropp. Du vil kunne oppleve enhet med Gud/universell Bevissthet og føle at det ikke er noe skille mellom deg og andre mennesker på jorda. Vi er alle en del av samme kaka. Vi er ett.


I lys og kjærlighet,

Tine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"Tenke sjæl og mene, måtte stå for det du sa"