tirsdag 4. juni 2013

Hvorfor gidde å praktisere yoga?


Veldig godt spørsmål.
Hvis jeg i det hele tatt skal kunne gi et svar, må vi avklare definisjonen av yoga, og hva en yogapraksis faktisk er eller kan være.

Ordet yoga er et begrep fra det mange tusen år gamle språket; Sanskrit. Roten av ordet yoga er «yuj» som betyr å spenne for, å forene. Men hva forenes? Et perspektiv er å forene vår kropp, sinn og ånd/sjel. Et annet perspektiv er å forene de splittede fragmentene i oppfattelsen av oss selv. En tredje forståelse er å forene vår individuelle bevissthet med den universelle bevissthet. Javel, så hvorfor skal vi forene disse elementene?

Yoga betegnes som en fysisk, mental og spirituell praksis med opprinnelse i det gamle India. Hensikten med praksisen var å opprettholde en tilstand av permanent indre fred. For å kjenne denne varige indre freden benyttet man seg av f.eks.
- pusteøvelser
- fysiske øve
lser og stillinger
- meditasjon
[1]
- mantraer[2]
- chanting[3]

Ok, men hva er vitsen med dette omfattende arbeidet for å finne permanent indre fred?

Vel, de gamle yogiene
[4] hadde en oppfatning av at alle mennesker ønsker å leve i harmoni og balanse. I dagens samfunn antar jeg vi kaller det tilsvarende for lykke; det å være lykkelig. Hvem vil ikke være det? I det gamle India, så vel som i dagens samfunn er det svært få av oss som virkelig kjenner indre fred eller lykke.
Noen har kanskje så vidt smakt på følelsen, men den kommer og går og til tross for at vi forsøker å tviholde på den, har de færreste makt til å kontrollere den. (For det første mener jeg bestemt at de aller fleste har misforstått betydningen av disse begrepene, men det er en annen sak.) Det er mye som kommer i veien for vår opplevelse av indre fred og lykke; fattigdom, sykdom, smerte, stress, bekymringer, sorg, depresjon, angst og verst av alt; UBEVISSTHET[5]. Yogiene samler alle disse elementene innenfor én kategori; lidelse.

Yoga var redskaper for å overkomme lidelsen som sto i veien for indre fred. Målet var å kunne opprettholde denne tilstanden av fred uavhengig av ytre uforutsigbare og ukontrollerbare omstendigheter. Det er selvfølgelig visse lidelser man rent praktisk gjøre noe med, men noen situasjoner som skaper lidelse, har vi ingen makt til å endre. Når vi f.eks. mister noen vi er glad i, kan vi ikke bringe vedkommende tilbake til livet. Men mange mener til og med at de ikke kan noe for at de bekymrer seg, eller at de stresser – for de har jo så mye å gjøre!!! Dette er ikke rett forståelse. Kanskje man ikke kan gjøre noe med omstendighetene som er stressende, men stresset i seg selv DET kan vi påvirke.

Jeg skal ikke påstå at de gamle yogiene mente dette, men jeg mener i alle fall at all lidelse er et resultat av en eller annen form for ubalanse; at noe er fragmentert, splittet, adskilt, ustabilt, ikke i harmoni. Yoga er betegnelsen på teknikker og metoder som kan hjelpe med å gjenopprette balansen og gjenforene de splittede fragmentene slik at du kan ta ansvar for gjøre deg selv hel igjen (helbrede).

Jeg vil påstå helt ærlig at ALLE lever et liv med lidelse/ubalanse (i større eller mindre grad).
Derfor kan jeg se deg rett inn i øyene og si at yoga er noe for deg.

Dette vil ikke dermed si at du skal begynne med yoga, slik DU tror yoga er. Som du leste ovenfor finnes det flere ulike metoder innenfor yoga. De utfyller hverandre og bør alle praktiserer i større eller mindre grad. Det å legge beinet bak hodet eller stå på henda har egentlig INGENTING med yoga å gjøre.
Yoga handler om bevisstgjøring!


Ettersom tanker og følelser er svært flyktige og forandrer seg hele tiden, er det ofte vanskelig å være bevisst dem. Kroppen derimot, er mye mer stabil og konkret ettersom den er fysisk. Vi kan se den, ta på den, føle den, kjenne den. (Vi kjenner kroppen spesielt tydelig når den gjør vondt. Da innser vi gjerne at noe ikke er som det skal, at det altså er ubalanse som igjen er et resultat av ubevissthet) Hvis vi vil øve oss på å være bevisst, kan vi
starte med å bli oppmerksom på kroppen. Derfor blir veldig mange introdusert til yoga via de fysiske øvelsene. Det tragiske er at mange av disse menneskene blir værende ved denne fysiske praksisen fordi de tror DET er yoga. Dette fører dem ikke videre og det stagnerer prosessen. Uansett, - pusten er deretter fin å observere (pusteøvelser). Pusten er mindre fysisk, men vi kjenner den likevel tydelig og vi kan følge dens rytme for å holde fokus.

Etter hvert kan vi kanskje i større grad og oftere i hverdagen være bevisst kroppen, pusten, tankene og følelsene. Når vi blir bevisst på oss selv, vil det gi oss mulighet til å innse hva som er i ubalanse og bearbeide, helbrede og frigjøre denne ubalansen. Med tiden vil vi kanskje være i stand til å oppdage ubalansen før den har satt for dype spor, før den har forårsaket for mye smerte og lidelse.

La oss si at du en dag eller over en periode opplever å bli urettferdig behandlet. Du kjenner på følelsene men reagerer ikke utad, bare holder det for deg selv, tar deg sammen og «glemmer det hele». Du fortsetter livet som vanlig i ubevissthet men de følelsene som er knyttet til hendelsen hoper seg opp i deg. Du kjenner deg etter hvert mer og mer irritabel eller trist og motløs. Kanskje har det også begynt å manifestere seg fysisk i kroppen din som hodepine eller vond nakke, men du skjønner ikke hvorfor du har vondt og svelger to Paracet. Ubevissthet førte altså til lidelse. Hvis du da istedet praktiserer yoga (og nå vet du at det finnes mange elementer av yoga) vil du kunne bli bevisst på hva som ligger bak det dårlige humøret ditt, og smertene i hodet og nakken. Når du møter på denne sannheten i deg selv vil det ikke være unormalt å føle for å gråte, le eller skrike for den saks skyld. Du kan benytte deg av fysiske øvelser og pusteøvelser til å frigjøre den fysiske spenningen og de opphopede følelsene. Du kan meditere for å gjenopprette kontakten med den alltid tilstedeværende indre freden. Kanskje kan et mantra med et kraftfull og positiv budskap gi deg mot og styrke til å tilgi og/eller konfrontere den som har behandlet deg urettferdig. Kanskje chanting kan løfte din selvfølelse og ditt perspektiv på livet og eksistensen.Dette er et konkret eksempel på hvordan yoga kan praktiseres.

Misforstå meg rett; yoga gir ingen rask løsning på et problem. I begynnelsen krever det tålmodighet og gjentagelse. Du kan ikke ta pause fra yoga i noen uker for så å praktisere i 3 timer så det skal holde for noen uker til ;)

Jo mer stabil og jevn yogapraksis du har desto
- raskere kan du oppdage når ubalanse er iferd med å manifestere seg
- mer bevisst kan du være på hva du tenker, føler, sier og gjør
- større mulighet har du til å ta små og større valg som leder til fred, balanse og harmoni, hvilket vil påvirke dine nærmeste

Eksemplet ovenfor er en litt mindre åndelig måte å praktisere yoga på. Tidligere nevnte jeg at et perspektiv på yoga handler om å forene den individuelle bevisstheten med den universelle bevisstheten. Dette kommer jeg tilbake til i neste innlegg. Så følg med!

Som svar på spørsmålet jeg stilte i begynnelsen av innlegget: Personlig praktiserer jeg yoga for å


- gi meg selv tid alene uten teknologiske distraksjoner
- kjenne at jeg er jordet i min fysiske kropp
- avdekke ubalanse og frigjøre begrensninger i sinnet og kroppen
- kjenne hvordan jeg er forenet med alt i universet
- øve meg på å lytte til min indre stemme, magefølelsen, intuisjonen
- hjelpe kroppen å rense seg selv (detox via pusten)
- øke bevisstheten om min åndelighet (det faktum at min egentlige identitet ikke er definert av det fysiske)
- kjenne indre fred
- innse de sanneste sannhetene om livet og eksistensen
- opprettholde indre balanse slik at jeg kan stå for hvem jeg er og stå i det uforutsigbare og ukontrollerbare som skjer rundt meg
- pleie mitt indre lys slik at det kan skinne ut til alle mennesker jeg møter


Innholdet i min yogapraksis varierer. Noen dager innebærer den kun 5 minutters meditasjon. Andre ganger ruller jeg ut matta og praktiserer fysiske øvelser og pusteøvelser i alt fra 20 til 90 minutter (ofte gjennom denne nettsiden
www.myyogaonline.com). Innimellom lytter jeg til chanting på spillelista mi på spotify, og det hender at jeg gauler med! ;) Som oftest er praksisen min en blanding av flere elementer. Jeg må innrømme at det er enkelte dager hvor jeg kun har praktisert gjennom observasjon av pusten et par ganger iløpet av dagen. Dette er på en måte en «check in» for å se hvordan det står til med kroppen og psyket. Det finnes mange måter å praktisere yoga på. Det viktigste er at du finner din greie som du kjenner fungerer for deg og din hverdag.



Og aller viktigst er det at AT DU PRAKTISERER i det hele tatt.
Litt er alltid bedre enn ingenting.




Har du spørsmål om yoga eller ønsker tips/råd -bare spør!

I lys og fred

Tine



[1] Meditasjon: mentalt fokus, å roe sinnet
[2] Mantra: ord eller korte setninger som gjentas for å frigjøre sinnet
[3] Chanting: å rytmisk gjenta eller synge et mantra
[4] Yogi: betegnelsen på et menneske som praktiserer yoga
[5] Grunnen til at jeg mener ubevissthet er verst, er fordi ubevissthet kan føre til alle andre former for lidelse


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"Tenke sjæl og mene, måtte stå for det du sa"